Produkty przez nas oferowane zgodnie PN-EN 124-2:2015-07 dostarczamy z następujących materiałów:
a) Żeliwo szare
b) Żeliwo szare w połączeniu z betonem.
Każdy z materiałów posiada swoje silne strony, dlatego wymaga odpowiedniego podejścia konstrukcyjnego w celu wyeliminowania nieodpowiednich i wykorzystania pożądanych cech materiału.
Wszystkie nasze produkty odlewnicze wykonywane są w formach piaskowych których powolne stygnięcie eliminuje ryzyko wystąpienia naprężeń odlewniczych będących główną przyczyną pęknięć mechanicznych.
A. Zamknięcia
Zamknięcia pozwalają na zabezpieczenie przed kradzieżą, nieuprawnionym otwarciem, oraz zapewnia dodatkową stabilność eksploatacyjną:
B. Rygle
Podstawowym rozwiązaniem zamknięć jest zamknięcie ryglowe stosowane we włazach oraz wpustach z żeliwa szarego.
C. Zawiasy
Zawiasy będące również jednym ze sposobów zamknięcia wymagają osobnej uwagi podczas montażu w jezdni. Należy zwrócić szczególną uwagę na to aby najazd kół odbywał się zawsze od strony zawiasu. Przy otwartym wpuście najazd „na zawias” zamknie kratę. Nasze zawiasy montujemy z wysoko jakościowej stali nierdzewnej bądź przy wpustach bocznych z miękkich stopów.
Zabezpieczenia eksploatacyjne pozwalają na zachowanie stabilności konstrukcji i uniknięcie niepożądanych zjawisk wynikających z ruchu ulicznego.
A. Zabezpieczenia przeciwobrotowe
Zabezpieczenia przeciwobrotowe przeciwdziałają obracaniu się pokrywy w ramie np. przy hamowaniu na włazie, co wraz z obróbką mechaniczną i wkładkami amortyzującymi wspomaga ochronę przed klawiszowaniem i dodatkowo wydłuża żywotność wkładek amortyzujących. Obrotowi pokrywy w ramie zapobiegamy poprzez zęby przeciwobrotowe; zaburzenia geometrii konstrukcji
B. Wkładki amortyzujące
Dla lepszego amortyzowania drgań wynikających z ciężkiego ruchu ulicznego opcjonalnie stosujemy wkładkiamortyzujące.Wkładkiamortyzującepozwalają uniknąć mikro-drgań wytwarzanych przez samochody ciężarowe w efekcie podwyższają żywotność włazów, szczególnie w wykonaniu żeliwno-betonowym, oraz zapewniają ich cichą i stabilną pracę. Nasze wkładki montowanesąpoprzezwciskzawszemechanicznie(nie klejone) przy obróbce mechanicznej: w pokrywie lub w korpusie.
C. Punkty podparcia, rozkład sił i stabilność pracy konstrukcji
Włazy i wpusty uliczne podlegają siłom statycz- nym i dynamicznym wynikającym z ruchu uliczne- go. Ważne jest aby siły fizyczne, którym podlegają były należycie rozłożone. Nasze konstrukcje posia- dają dostatecznie szeroką powierzchnię podparcia pokrywy oraz stopy ramy, dzięki czemu siły nacisku rozkładają się na dużą powierzchnię. Zabezpiecza to przed dość charakterystycznym dla dróg zapa
daniem się pokryw w ramie. Dzięki odpowiednim otworom pozwalającym na dodatkowe zakotwienie ramy cała konstrukcja jest stabilniejsza i trwalsza.
Zgodnie z normą PN-EN 124-2:2015-07 wszystkie nasze wyroby są oznaczane w następujący sposób:
-
klasa obciążenia(np.D400)
-
norma EN 124
-
nazwa i logo producenta (OŻO)
-
znak jednostki certyfikującej (ITB)
-
znak budowlany Щ
Dodatkowo włazy we wszystkich klasach obciążenia mogą posiadać oznakowanie specjalne zgodnie z życzeniem klienta (herb lub logo firmy) umieszczone centralnie w polu o średnicy 390 mm.
Na włazach z wypełnieniem betonowym logowanie lub oznaczenie specjalne może być umieszczone na obwodzie pokrywy (części pokrywy wykonanej z żeliwa) lub centralnie na wkładce żeliwnej umieszczonej w niecce betonowej.
Wpusty uliczne mogą być oznakowane napisem zamawiającego na szczeblach rusztów.
Zastosowanie:
Za wybór odpowiedniej klasy odpowiedzialny jest projektant. W przypadkach budzących wątpliwości wybierana powinna być klasa wyższa.
Grupa 1 (min. klasa A15)
Powierzchnie przeznaczone wyłącznie dla pieszych i rowerzystów.
Grupa 2 (min. klasa B125)
Drogi i obszary dla pieszych, powierzchnie równorzędne, parkingi lub tereny parkowania samochodów osobowych;
Grupa 3 (min. klasa C250)
Dotyczy tylko zwieńczeń wpustów usytuowanych przy krawężnikach w obszarze, który mierzony od ściany do ściany krawężnika może sięgać w tor ruchu maksimum 0,5 m i w drogę dla pieszych 0,2 m;
Grupa 4 (min. klasa D 400)
Jezdnie dróg (również ciągi pieszo-jezdne), utwardzone pobocza oraz obszary parkingowe dla wszystkich rodzajów pojazdów drogowych.
Zapraszamy do pobrania i zapoznania się z naszym Katalogiem Wyrobów Kanalizacyjnych. Mamy nadzieję, że pomoże on usprawnić i poszerzyć naszą współpracę.